13 Eylül 2016 Salı

Temiz kalkan yol alır...

Temizlik, ülkeler arası göreceli bir kavram olsa da günümüz koşullarında artık bir standardı olmalı. Haksız mıyım?

Bir yazı yazıyordum. Konu yöresel bir peynirin yapımıydı. Bu peyniri yapan köylü amcalar ve teyzeler sinirliydi. Çünkü gençler, parmesan peynirini bildikleri halde bu peyniri bilmiyormuş. Neden bizim bu peynirimiz, ticari bir değere sahip değilmiş. Yapımı da yemesi de oldukça pratikmiş.

Bu köyde çekilmiş kısa bir peynir yapımı videosu idi izlediğim. Fakat yıllardır peşimi bırakmayan aynı ayrıntılar yine geldi boğazımı sıktı izlerken. Köylülük kavramını kutsal saymayı öğrettikleri bir çocukluktan geliyorum. Ülkem de ordan geliyor. Ancak standart temizlik bilgilerini bir türlü göremeyen köylülük alışkanlıklarından rahatsız olmayı durduramıyorum.

Birincisi, peyniri sakladıkları kaplar duvar boyası kutularıydı. Bu dev boyut plastik kutular- diyelim ki müthiş yıkanmış. Yine de, içimi rahatlatmıyor, bence kabul edilemez. İkincisi ise güneşte kurumaya bırakılan peynir, etrafındaki börtü böcek, köy hayvanları ve civardan gelen geçen öksürüp, sigarasını yakan insanlardan korunmuyordu. İnan ki damak tadımı kabartan gıdaların içeriğindeki kalite umrumda bile değil. Ama bu tip görüntüler, iştahımı köreltiyor. Bir de video'ya çekilmiş. Demek ki artık işletme körlüğü olmuş, farkında bile değil.

Neden bu güzelim ürüne özenip, bu iş için heveslenip gidip özel kaplar almıyorsun? Onu kurutacak düzenli alanlar yaratmıyorsun? Neden üzerine bir önlük giymiyorsun ya da?

Köyden girdim, konu köylülük değil aslında. Çünkü gürül gürül tertemiz olan köyler ve köylüler de var. Mesela anneanemin köyü. Trabzon'da eski adıyla Zaga köyü. İnanın o köydeki köylülük alışkanlıkları tam bir disiplin içinde. Evler, bağlar, bahçeler, sofralar, banyolar duru ve temiz. Şartlı temizlik derdi anneannem. Her işin kabı kacağı ayrı, bezi ayrı. Hijyen sağlamanın doğadaki tüm kurallarına hakim biridir, kendisi. Temizlikte kullanılan araç gereçleri bile pür pak temiz bırakırdı anneannem. Yemekleri saklama koşulları, yapma kuralları, bir şeyi yıkama usülü filan hep yöntemleri vardı. Pratik, kolay ve hızlıydı. Şimdilerde azcık yorulsa bile hala şartlı temizliği şart koyar yaşamına.

İyi bakmak ve bakmamak

Bence üretmenin, doğal yaşamın, kendi ürünlerimizin kıymeti en başta standart temizlik anlayışıyla ortaya çıkar. Her şeyin başı temizlik. İç huzuruyla tüketmek, sağlıkla yemek ve sadece mideye değil göze de hitap etmek.

Suyla sabuna değmeden, temizlik de olmaz- para da kazanılmaz, hele global hiç olunmaz.

O peynirin adını da vermiyorum hıh.

5 yorum:

  1. 1 aydır evime temizliğe bir kız geliyor (avukat, burda yüksel lisans yapıyor!) ve ben onunla birlikte hatta o gelmeden önce ve gittikten sonra da temizliğe devam ediyorum çünkü içime sinmiyor.. Kıza sadece tuvaletleri temizle, yeri vakumla ve sil dedim sonunda. Bol malzeme kullanıyor, mesela kağıt havluyla temizlik yapıyor! Balkonu temizle dediğinde evin içinde kullandığı vakumu tutuyor sonra viledayla siliyor, onu da bizim donların arasına çamaşır makinasına atıyor, siz basınca bu bez de temizlenir diyor! Delirmek üzereyim. Annemler ve eşim laf etmesin diye alıyorum her hafta 2 saat ama valla ona verdiğim paranın 3 katını kendime vermem lazım! Tuhaf..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ceren ya bu kağıt havlu olayı çok bomba. Bana gelen Polonyalı bir kadın vardı o da aynı şekilde her gelişinde 3-4 rulo kağıt havlu kullanıyodu (sprey deterjanları fıs fıs sıkıp sonra kağıt havluyla kurulama style) bütün temizlik bu şekilde! Bir de en pahalı kağıt havlu modelini tercih edip, "ay bu ucuzlardan mı aldınız yine" diye trip atıyodu :-))))
      Herşeyi geçtim ben en çok o kağıt havlu israfına kıl oluyordum. Çevreye ekosisteme yazık günah be! Acilen değiştir derim, başka temizlikçi arayışına git. İlla ki bulursun, daha güzel yapan kafana göre birini ;) ben şahane bir abla buldum şuan şansıma çok mutluyum onunla :))) iyi bir temizlikçi back up'ı hayat kurtarıyor valla.

      Sil
  2. Sen yazınca aklıma geldi "şartlamak" diye bi terim var temizlikte. Tam anlamını bilmiyorum ama "çamaşırları şartladım" "banyoyu şartladım" gibi kullanımını duymuştum.

    Bi ara bi arkadaşımla kadınlar klübü adlı efsane sitedeki absürd topic'leri up'lamak en sevdiğimiz aktiviteydi. Mesela temizlik... Duşakabinin dip köşelerini diş fırçasıyla ovan mı ararsın; derz aralarını çamaşır suyuna batırılmış kulak temizleme çubuğuyla silen mi? Böyle level'lar da var temizlikte misal...
    Çok aşırı haklısın bu işe bi standart getirilmeli, derhal!

    Bir beyaz peynir fan'ı olarak köylü dayıma katılıyor ve bizdeki beyaz peynir Türlerinin dünyaya acilen tanıtılması gerektiğini düşünüyorum. (Burda marketlerde ezine peyniri bulamıoz yaaa mağduruz)
    Ama mesela aynı şekilde bi parmesan bi çedar falan da efso peynirler. Bunları da biz de üretelim mesela!
    Gıdada herşeyin başı hijyen ama net! Gıda üretimi ve saklanması konusunda doğru bilinen yanlışlarla gelmişiz bu günlere hep.
    Bu kafaların da değişmesi lazım.

    YanıtlaSil
  3. Ben intoleransıma rağmen yediğim peynirlerden şişmeye dur demek kararı aldım (ne çok fiil ya resullullalalahahah). Kilo almayı bıraktım. Doğu'da tulum peynir yapımını görmeye gittim.
    Sanırım şahit olduğun ayrıntılara ben de şahit oldum. Plastik çizmeye şükürler olsun, eskiden peynirleri çıplak ayaklarla ezerlermiş.

    YanıtlaSil
  4. Çok teşekkür ederim yazı için ayrıca sitemi ziyaret etmeyi unutmayın
    https://islamguzelahlaktir.blogspot.com/

    YanıtlaSil

Emmece, gömmece...

Rüyamda lisedeydim. Sık sık o dönemlerde senaryosu geçen garip rüyalar görmeye alışkınım. Okul bahçesi geniş ve orman gibi bir yermiş. E...